Ce rol au aminoacizii  in alcatuirea si cresterea parului?

Ce sunt aminoacizii?

aminoacizii formulaAminoacizii sunt compusi organici cu functii mixte, care au in molecula lor grupari carboxilice (-COOH) si grupari aminice (-NH2), legate de un radical organic hidrocarbonat.

Mai simplu spus, aminoacizii sunt substante solide si cristalizate, care fac parte din componenta fiecarei celule a corpului nostru. Ele sunt „caramizile” din care se construiesc moleculele proteinelor.

Ce sunt proteinele?

Proteinele sunt macronutrientii care compun masa musculara, sangele, tesuturile, pielea, parul etc. Ele sunt esentiale pentru buna functionare a corpului, intrucat proteinele dirijeaza toate sistemele biologice (sistemul endocrin, metabolismul, sistemul nervos, digestia, sistemul imunitar, sistemul sanguin  etc).

O proteina este alcatuita din mai multi aminoacizi asezati in ordine diferita pentru fiecare proteina. Aminoacizii sunt baza constructiei, „caramizile”.

Ce tipuri de aminoacizi exista?

aminoacizii suplimenteIn acest moment se cunosc 22 de aminoacizi care intra in componenta proteinelor, dintre care enumeram: valina, alanina, leucina, prolina, izoleucina, treonina, triptofan, metioiona, fenilalanina, glicocolul, serina, tirozina, asparagina, cisteina, glutamina, acidul aspartic, acidul glutamic, lizina, arginina si histidina.

Organismul lucreaza in permanenta la fabricarea de proteine, avand la baza acesti aminoacizi, pe care ii ia fie din productie proprie, fie trebuie adusi din exterior, prin alimentatie sau suplimente nutritive. Cei fabricati in organism se numesc neesentiali, intrucat sunt obtinuti din alti aminoacizi, iar cei care nu sunt fabricati in corp se numesc esentiali. Daca un singur aminoacid lipseste sau nu este prezent intr-o cantitate suficienta, atunci aminoacizii pentru parsi eficienta celorlalti aminoacizi va scadea.

8 dintre aminoacizi sunt esentiali, adica sunt indispensabili in procesul de metabolizare a proteinelor si trebuie adusi din exterior , intrucat nu sunt produsi de corpul uman: leucina, valina, izoleucina, fenilalanina, triptofanul, metioina, lizina si teronina.

Aminoacizii au functii diferite si nu toti actioneaza in acelasi mod.

Aminoacizii si parul – ce legatura exista?

Exista o legatura simpla intre aminoacizi si par. Fiind caramizile tuturor proteinelor din corp, ei intra si in alcatuirea parului.

Firul de par este format din 3 straturi: cuticula, cortexul si medula. Cuticula este stratul exterior care inconjoara cortexul interior si medula. Cortexul inconjoara medula, iar medula se gaseste chiar in interiorul firului de par, fiind responsabila de grosimea firului de par. Cortexul firului de par este cel mai proeminent din cele 3 straturi, detinand 80-90% din fir. El este cel care da firului putere, prin legatura ce se stabileste intre moleculele de keratina.zinc-tratarea-parului

Parul este compus din keratina, o proteina fibroasa, foarte rezistenta, proteina-cheie care formeaza stratul exterior al pielii umane, al unghiilor si al parului. Ea este formata din straturi paralele, prinse intre ele prin legaturi de hidrogen, pentru a asigura structura si rezistenta. Keratina este cea care confera parului structura rezistenta si flexibilila.

Ca sa afli mai multe informatii despre alcatuirea si structura parului citeste acest articol.

Atunci cand celulele parului nu primesc o cantitate suficienta de aminoacizi, nivelul productiei de keratina scade sau keratina produsa isi pierde din putere. Ambele situatii, fie ca scade, fie ca isi pierde din putere, reduc capacitatea foliculilor pilosi de a produce par. Procesul de crestere a parului se reduce, apar fire albe sau cad foarte usor.

Parul este un exemplu al complexitatii si frumusetii modului in care aminoacizii alcatuiesc proteinele. Ei nu sunt pur si simplu insirati, ci fiecare proteina este alcatuita dintr-o secventa specifica de aminoacizi care formeaza o suprastructura.

Care sunt aminoacizii importanti pentru par?

Exista 6 aminoacizi care sunt deosebiti de importanti in alcatuirea keratinei. In ordinea importantei lor, acestia sunt:

  • arginina
  • cisteina
  • metioina
  • lizina
  • tirozina
  • taurina

Arginina este un aminoacid semiesential, care in mod normal este produs in organism.  Insa, in perioade de stres sau dieta saraca in nutrienti, nivelul de arginina scade, atunci fiind recomandata suplimentarea acestuia.

Arginina este importanta atat pentru sinteza keratinei,  cat si pentru cresterea parului. Arginina creste cantitatea de oxid nitric in corp. Oxidul nitric deschide canalele de potasiu, stimuland circulatia sanguina si aprovizioneaza scalpul cu nutrienti, favorizand astfel cresterea parului.

Studiile au aratat ca arginina are un rol important si in:

  • pervenirea albirii parului
  • protejarea de efectele factorilor extreni agresivi
  • sustinerea sistemul imunitar, prevenind caderea parului cauzata de diverse afectiuni
  • accelerarea dezvoltarii foliculilor de par

Unele dintre cele mai bune surse de arginina sunt carnea de pasare, produsele lactate, carnea de vita, pestele, faina de ovaz, germenii de grau, mazarea, semintele de susan, soia, semintele de dovleac, fulgii de ovaz, nucile si semintele de floarea soarelui.

Cisteina  este un aminoacid care alcatuieste 24% din proteinele firelor de par. Mai multe studii au demonstrat o imbunatatire semnificativa a alopeciei androgenetice in urma suplimentarii cu cisteina.

aminoacizii esentialiCisteina are un efect antioxidant extrem de puternic, ce lupta impotriva radicalilor liberi, avand astfel un rol important in protejarea parului de stresul oxidativ.

Cisteina furnizeaza celulelor sulf pentru a creste rezistenta parului. Ea este responsabila si de transportul unor minerale esentiale pentru sanatatatea parului si combaterea caderii acestuia, precum fierul si zincul.

Este un aminoacid produs in organsim in cantitati mici si doar in anumite conditii. Ea este produsa la adulti si copii, acolo unde nu exista probleme de metabolism. La unii copii, la varstnici si la cei cu probleme metabolice  aceast aminoacid nu se produce in organsim, prin urmare  trebuie introdusa in alimentatie sau este necesara administrarea unui supliment.

Ca sa iti iei necesarul zilnic din dieta, consuma alimente precum carne de porc, carne de pui, somon, oua, cereale, broccoli, lactate, seminte de floarea-soarelui, soia si nuci.

Citeste aici mai multe informatii despre cisteina.

Metioina este alt aminoacid esential important in alcatuirea keratinei, ceea ce inseamna ca el nu este produs in organism, ci trebuie luat din alimentatie sau suplimente.  Este un aminoacid cu proprietati antioxidante puternice. El este o sursa excelenta de sulf, ceea ce previne aparitia problemelor la nivelul parului, al unghiilor si al pielii. Fara metioina procesul de crestere a parului este incetinit, iar sanatatea acestuia este in pericol.

aminoacizii alimenteCea mai mare calitate a metioinei este sulful din compozitia sa chimica. Metioina asigura necesarul de sulf celuleor parului si a tesuturilor conjunctive, imbunatatind astfel rezistenta si aspectul parului si favorizeaza cresterea normala a sa.

Cercetarile au demonstrat ca metioina previne caderea parului si albirea acestuia.

Intrucat corpul nu o fabrica, metioina trebuie luata din alimentatie. Surse bune alimentare din acest aminoacid sunt: ouale, pestele, soia, nucile si semnintele.

Lizina este un aminoacid cu rol important in stimularea productiei de colagen, fiind esential in repararea parului deteriorat. Foliculii de par au nevoie de lizina pentru a functiona corect.

Studiile au aratat ca suplimentarea cu lizina reduce caderea parului.

Tirozina este un aminoacid neesential, adica este produs in corp in mod natural, din alt aminoacid, fenilalanina. Rolul sau in ceea ce priveste parul este de a produce melanina, cea care da culoare parului si pielii noastre.

Tirozina este utila si in reducerea nivelurilor de hormoni de stres din organism. Din moment ce se stie ca stresul este o cauza frecventa a caderii parului, tirozina poate preveni si ameliora caderea parului prin reducerea stresului.

Tirozina poate fi luata din alimente precum peste, carne de pui, carne de curcan, produse lactate, alune, migdale, fasole, seminte de dovleac si soia. Se poate lua si sub forma de suplimente nutritive.

Taurina este un aminoacid sintetizat in organism din cisteina, insa poate fi luat si din alimentatie. Este prezent in laptele matern si este adaugat atat in bauturile energizante, cat si in produsele destinate copiilor.

Taurina este stocata in bulbii firelor de par. In cazurile in care nu exista  o suficienta cantitate de taurina in bulbi, parul devine subtire si slab. Taurina mentine sanatatea pielii si previne alterarea foliculilor de par.

Concluzie

Caderea parului poate fi prevenita si redusa prin cresterea aportului de aminoacizi in organism, din alimentatie sau suplimente nutritive.  Aminoacizii metioina, cisteina si arginina ajuta in incetinirea procesului de imbatranire, reducand stresul oxidativ.  Acestia ajuta si la restabilirea echilibrului hormonal, care joaca un rol important in sanatatea parului.

Printr-o dieta bogata in aminoacizi si alte substante nutritive necesare foliculilor pilosi, vei avea un par sanatos, fara risc de alopecie.